Pages

Monday 2 June 2014

Ringkasan Maqasid Muamalat

Sebuah buku yang wajar dibaca oleh mereka yang mendalami pengkhususan dalam ekonomi, kewangan dan perbankan. Ia ditulis oleh seorang ulama yang dikenali dengan ijtihadnya dan kajiannya dalam mempromosikan maqasid syariah untuk menyelesaikan isu-isu moden yang berlaku dalam dunia pada hari ini.

Penulisan buku ini mengambil kira roh maqasid untuk menyelesaikan sesuatu isu dalam permasalahan harta, jual beli dan transaksi kontemporari. Oleh itu, maqasid merupakan rujukan dan nilaian tertinggi dalam penentuan hukum sesebuah transaksi.

Buku penulisan Sh Abdullah bin Bayyeh hafizahullah
Pemulihan isu-isu tersebut memerlukan peringkat-peringkat yang asas:

1) Membumikan masalah yang timbul dengan mengambil kira realiti semasa, contoh: mengenal pasti intipati, unsur dan syarat sesebuah akad. (tasykhis masalah)

2) Mengeluarkan hukum fiqh. (mu’alajah fiqhiyah)

3) Menyentuh dalil-dalil yang berkaitan, atau disebut qias. (talmis dalil)

Perbahasan maqasid dalam penetapan hukum amat memerlukan pertimbangan antara maslahah dan mafsadah. Namun, terdapat syarat yang ketat untuk mengenal pasti maslahah:

1) Maslahah menepati kehendak 3 peringkat maqasid syariah; dhoruri, haji, tahsini.

2) Maslahah hendaklah tidak batal (valid).

3) Maslahah yang umum dan qatie (Ghazali) atau zhonni haji (Syatibi).

4) Kadangkala sad zarai’e juga diambil kira.

Buku ini membincangkan secara kritikal mengenai asas krisis kewangan yang melanda dunia, bagaimana ia bermula dan berkembang melalui kadar faedah, jual beli hutang, amalan pajak gadai, judi dan amalan spekulasi yang meluas dan tidak sihat.

Asas kepada pemulihan krisis, pada pandangan penulis amat memerlukan kepada roh maqasid syariah dan ia bertitik tolak dari 5 maqasid kewangan yang disebut oleh Ibn ‘Ashoor: ar-rawaaj, al- wudhuh, al-hifz, al-ithbat dan al-‘adl.

1) Ar-Rawaaj: bermaksud putaran kitaran harta yang melibatkan pemilikan yang banyak (bukan hanya sebahagian kecil individu). Roh ini diambil dari firman Allah s.w.t di dalam Quran.

2) Al-Wudhuh: bermaksud kejelasan, atau dalam bahasa moden transparensi. Transparensi sangat dituntut terutama sekali dalam system transaksi moden yang melihatkan perkembangan dalam wasilah dan pasaran.

3) Al-Hifz: bermaksud penjagaan. Penjagaan harta perlu berlaku dalam dua aspek: Penjagaan harta semasa melakukan perdagangan dengan dunia luar dan penjagaan harta dalam Negara sendiri. Ia boleh berlaku melalui penguatkuasaan undang-undang yang ketat melibatkan aktiviti import dan eksport di samping pengukuhan system pasaran, isu monopoli, isu melibatkan zakat dan institusi wakaf.

4) Al-Ithbat: bermaksud penetapan yang pasti dalam pemilikan harta. Ia amat penting untuk mengelakkan sebarang pertelingkahan dan bahaya yang akan datang jika tidak diketahui hak pemilikan.

5) Al-‘Adl: bermaksud keadilan. Adil dalam pemilikan yang diiktiraf syara’ melalui pertukaran, sumbangan atau pewarisan dan bukan melalui jalan rampasan/kezaliman. Keadilan juga dilihat dari aspek keadilan sosial dan tidak mendatangkan mudharat kepada pasaran.

Kemudian, penulisan buku ini berpindah kepada membincangkan secara ringkas mengenai harta, dari sudut fungsi dan pemilikannya. Perbahasan menjadi menarik dan unik berbanding buku-buku berkenaan harta yang lain adalah kerana penulis amat memfokuskan kepada ‘illah (sebab) sesuatu hukum yang berkaitan jual beli, riba dan syarikah dikeluarkan. Selepas itu, penulis membincangkan serba ringkas mengenai konsep maqasid dan aplikasinya dalam transaksi moden. Penulis telah memberikan beberapa kaedah/sudut pandang sebagai solusi untuk seseorang faqih/mujtahid mengeluarkan sesuatu hukum:

1) Qias ‘illah.
2) Rujukan semula nas-nas yang bercanggah dengan kaedah asal.
3) Menarik kembali zahir nas dengan ada pembuktian maqasid yang nyata.
4) Melihat kepada zar’iah atau maalaat.
5) Menetapkan jenis dan martabat hukum dengan jelas.
6) Mengambil kefahaman dari sudut pandang yang lain (mafhum mukhalafah).
7) Istihsan.
8) Membezakan antara maslahah muktabarah dan maslahah mulghah (akhaf dhororain).
9) Bezakan antara ritual ibadah dengan logic nas.
10) Diamnya nas menunjukkan keluasan.
11) Meraikan objektif akad dalam mentashih dan ibtal dengan syarat.
12) Perbezaan antara akad makruf dan sebaliknya.
13) Sesuatu ‘illah yang dikeluarkan tidak membatalkan hukum sarih.
14) Memahami konteks lafaz nas.
15) Mengambil kira dan fokus kepada maqasid am berbanding maqasid khas.

Bab kedua membincangkan mengenai  maqasid transaksi kewangan. Ia terbahagi kepada: maqasid am dan maqasid khas.

Maqasid Am:

1) Ibadah.
2) Ibtila’.
3) ‘Imarah.
4) Istikhlaf.
5) Keadilan.

Maqasid Khusus:

1) Rawaaj.
2) Wudhuh.
3) Hifz.
4) Thabat.
5) ‘Adl.

Bab ketiga pula membincangkan mengenai maqasid pengharaman sesuatu transaksi atau jual beli. Ibn Rushd telah menyimpulkan sebab-sebab pengharaman sesebuah transaksi dengan kaca mata maqasid:

1) Fizikal (‘ain).
2) Riba.
3) Kesamaran (gharar).
4) Syarat-syarat yang membawa kepada ketiga-tiganya atau sebahagiannya.

Penulis menegaskan amat penting seseorang faqih/mujtahid untuk membezakan antara maqasid dan wasail dalam menetapkan sesuatu hukum, kerana hukum itu sendiri mengandungi pelbagai peringkat dan bukan dalam satu level sahaja. Oleh itu, ia memerlukan ijtihad yang teliti dan kemas untuk menyelesaikan isu-isu baru yang timbul dalam transaksi moden. Sebagai contoh, Imam Fakhrurazi telah menyimpulkan maqasid pengharaman riba:

1) Riba mengambil harta tanpa berlakunya tukaran.
2) Riba menghalang manusia daripada merasai kepayahan bekerja dan mencari rezeki.
3) Riba mengakibatkan hubungan yang keruh sesama manusia disebabkan lambakan hutang.
4) Riba menyebabkan penindasan orang kaya ke atas orang miskin.

Seperti kebiasaan, penulis meletakkan beberapa kaedah asas untuk berinteraksi dengan maqasid:

1) Mengenal pasti maqasid asal pengharaman.
2) Maqasid yang dikenal pasti diyakini, jelas dan zahir.
3) Menetapkan darjat/peringkat maqasid.
4) Meneliti nas juzi’e.
5) Membuat timbang tara antara maqasid dan nas juzi’e.

Perbahasan buku menjadi lebih kritikal dan menarik selepas berpindah dari perbahasan-perbahasan umum kepada perbahasan-perbahasan yang lebih khusus.
Bab keempat dimulakan dengan memebentangkan beberapa sampel/contoh ijtihad yang bersandarkan maqasid (ijtihad maqasidi). Penulis menegaskan bahawa neraca yang digunakan adalah neraca yang menimbangkan antara maslahah dan mafsadah.

Pada bab kelima pula, penulis membincangkan dengan lebih terperinci mengenai beberapa isu kewangan kontemporari yang memerlukan kajian dan pemulihan daripada hukum fiqh. Beberapa isu telah dipilih melihat kepada kepentingannya:

1) Sewa yang berakhir dengan pemilikan sewaan oleh penyewa.

2) Pendirian tuan sewa terhadap perbuatan penyewa yang bercanggah dengan syara’.

3) Penyertaan syarikat yang pada asasnya halal, tetapi masuk ke dalam pelaburan yang haram.

4) Interaksi dengan syarikat yang menjalankan aktiviti halal, tetapi berinteraksi dengan bank konvensional.

5) Hukum melibatkan wang kertas (fiat money) dan perubahan harganya.

6) Permasalahan riba.

7) Ganti rugi ke atas kerosakan yang disebabkan oleh lambatnya pembayaran hutang.

8) Permasalahan inflasi.

9) Permasalahan insurans.

Buku ini wajar dijadikan bahan utama untuk diwacanakan dan dibincangkan dalam permasalahan ekonomi, kewangan dan perbankan yang dilihat melalui kaca mata maqasid. Selamat membaca!

No comments:

Post a Comment