Pages

Wednesday 4 June 2014

Syeikh Solah Abdul Fattah Al-Khalidi

Seorang 'alim, murobbi dan da'ie yang tidak asing lagi di bumi Jordan, digelar Syed Qutb versi Jordan iaitu Syeikh Solah Abdul Fattah Al-Khalidi.

Syeikh Solah Al-Khalidi di Malaysia Ogos 2014

Pengenalan Pertama

Saya mengenali Syeikh Solah Al-Khalidi bukan melalui pertemuan secara langsung. Saya mengenali beliau melalui buku beliau yang disarankan oleh seorang senior semasa tahun pertama pengajian saya di akhir 2010. Pembacaan buku tersebut telah menyebabkan saya jatuh hati dan terdorong untuk memiliki dan membaca tulisan-tulisan beliau yang lain. Buku yang berjudul 'Khittah Barraqah li zi An-nafs At-tawaqquh' atau dalam Bahasa Melayu: Perancangan yang Strategik dan Padu buat Jiwa yang Bersemangat, pada saya sebuah buku yang wajar dimiliki dan dibaca oleh setiap orang yang ingin berinteraksi dengan ilmu. Buku ini menjawab persoalan, bagaimana cara yang paling efektif untuk membaca. Namun, yang menariknya dalam buku ini, Syeikh tidak terus membentangkan cara-cara untuk membaca, tetapi terlebih dahulu menerangkan muqaddimah yang sepatutnya diamalkan oleh penuntut ilmu sebelum menyelam ke lautan ilmu. Pada awalnya, Syeikh mentadabbur secara ringkas nilai-nilai dari Surah Al-'Asr, dan membawa perbahasan yang sangat praktikal berkenaan kepentingan masa, pengurusan masa dan nilai masa itu sendiri.

Buku pertama yang memperkenalkan saya dengan Syeikh. Sedikit mukasurat, banyak manfaat!
 Kemudian, perbahasan buku ini dilanjutkan dengan menerangkan sifat asasi bagi penuntut ilmu, iaitu:

1) Rabbaniyah

Rabbaniyah merupakan asas yang perlu ada bagi seseorang penuntut ilmu. Rabbaninya penuntut ilmu bergantung kepada hubungannya dengan Allah, kerana Allah sahajalah pemilik mutlak segala khazanah ilmu. Oleh itu, tidak hairanlah ayat iqra' yang diturunkan, Allah mengikat perintah untuk membaca dengan 'bismi rabbika' (dengan nama Tuhan) kerana membaca tanpa panduan dari Tuhan akan menyebabkan kita mudah terpesong dan lari dari landasan positif yang dikehendaki Allah dari bacaan kita. Rabbani juga menuntut penuntut ilmu untuk melakukan tazkiyyatunnafs (penyucian hati), seiring dengan proses menuntut ilmu, yang menariknya Syeikh menggunakan istilah Rabbani yang merujuk kepada penyucian hati, kerana istilah qurani ini lebih tepat dan sesuai berbanding 'Tasawwuf' yang sering difahami dan digunakan oleh orang lain.

2) Salafiyah

Salafiyah bukan merujuk kepada kelompok, pemikiran atau madrasah tertentu. Salafi juga bukan terhad kepada pemakaian, rupa bentuk, permasalahan isbal, pemakaian jubah dan 'imamah (kain serban) dan lain-lain zawahir yang sering didakwa oleh golongan yang mengaku mengikut mahaj salaf. Salafi pada kefahaman Syeikh adalah sesiapa sahaja yang mengikut manhaj Rasulullah s.a.w, sahabat dan salafussoleh dalam iktikad, tazkiyyatunnafs, sumber ilmu dan mengutamakan jawahir (intipati) agama berbanding sekadar qusyur (kulit/surface). Penuntut ilmu perlu memahami konsep salafi yang sebegini, supaya landasan ilmu yang diikuti tidak tergelincir atau terpesong dari manhaj Quran dan Sunnah. Konsep ini juga membawa penuntut ilmu untuk lebih berhati-hati dalam gejala menghukum orang dengan tabdi' (membid'ahkan), takfir (mengkafirkan) atau tafsiq (memfasiqkan), kerana salafussoleh amat berhati-hati dalam menjatuhkan hukum ke atas orang lain. Tambahan, penuntut ilmu juga hendaklah amat berhati-hati dan teliti dalam konsep-konsep thawabit (tetap), mutaghayyirat (berubah), maqasid (objektif), wasail (mekansime), ittiba' (dalam urusan agama), ibtida' (dalam urusan dunia) dan sebagainya.

3) Harakiyah

Haraki bermaksud yang bergerak. Sebab itulah enjin di dalam bahasa Arab disebut muharrik (penggerak), merujuk kepada fungsi enjin yang menggerakkan alat. Seorang penuntut ilmu perlu bergerak, terjun ke medan untuk menyebarkan ilmu yang diperoleh untuk memandu dan membimbing masyarakat. Penuntut ilmu yang statik, duduk di rumah dan tenggelam di dalam timbunan buku dan tidak bergaul dengan masyarakat amat sukar untuk memahami tuntutan dan permasalahan yang melanda masyarakat. Oleh itu, tidak hairanlah terdapat banyak pandangan dan fatwa yang timbul dari para ilmuwan yang bersifat atas angin, tidak praktikal dan tidak berpijak di bumi nyata. Haraki juga menuntut penuntut ilmu untuk sentiasa mengembangkan kesarjanaan dan keilmuwan yang ada, bukan terhad kepada sebuah aliran pemikiran atau ijtihad tertentu atau disebut harakatul fikr, ini penting untuk mengelakkan sikap fanatik, jumud dan 'ujub kepada sesebuah aliran pandangan atau pemikiran.

Gabungan Rabbani, Salafi dan Haraki ini akan melahirkan penuntut ilmu yang tawadhu', insaf, adil dan tegas dengan prinsip. Dunia pada hari ini amat memerlukan ilmuwan yang memiliki sifat-sifat ini bagi memandu dan membimbing masyarakat. Jika tidak, golongan manakah lagi yang boleh diharapkan untuk membimbing dan memandu perjalanan kehidupan masyarakat?

Perbahasan buku ini sangat praktikal dan menyeluruh. Jemput membaca!

Pertemuan Pertama

Pada Januari 2014, barulah pertama kali saya berpeluang bertemu muka dengan Syeikh, setelah percubaan berkali-kali untuk bertemu tidak diizinkan oleh Allah. Alhamdulillah 'ala kulli haal. Saya berpeluang solat subuh di masjid yang berdekatan dengan kediaman beliau, dan mendengar tafsir ringkas daripada beliau yang merupakan rutin harian Syeikh hafizahullah.
Pertemuan pertama di Masjid Khalil, Suweileh

Tawadhu' Syeikh

Dalam satu wawancara bersama majalah Al-Furqan yang diterbitkan oleh Jam'iyyah Muhafazah 'ala Al-Quran, wartawan tersebut bertanya: "Wahai Syeikh, mengapakah orang menggelar anda 'alim mausu'iy (ilmuwan ibarat ensiklopedia)?" Jawab Syeikh:

"Bukankah Al-Quran sendiri menggesa kita untuk menuntut, menggali dan mengambil berat terhadap ilmu pengetahuan? Saya tak menginginkan gelaran-gelaran seperti ini, cukuplah saya curahkan ilmu yang saya ada demi redha dari Allah dan sebagai saham untuk saya di akhirat kelak."

Sikap tawadhu' syeikh juga terserlah dalam penulisan muqaddimah buku-buku hasil karya beliau, apabila setaiap kali di akhir penulisan muqaddimah, Syeikh seringkali memohon para pembaca untuk mendoakan beliau (doa bizahril ghaib). Satu sikap yang wajar dicontohi!

Karya Syeikh

Kesibukan Syeikh dalam mendidik dan mengajar tidak menghalang beliau untuk membumikan pemikirannya melalui penulisan buku-buku. Syeikh telah menulis lebih daripada 50 buah buku. Antara karya beliau yang mendapat pujian ulama tersohor ialah tesis Master dan Phd beliau, di mana beliau mengkaji dan menulis dengan lengkap kisah perjalanan Sayyid Qutb rahimahullah (SQ). Tesis beliau telah mendapat pujian daripada adik SQ sendiri, iaitu Syeikh Muhammad Qutb rahimahullah. Panel penyemak terdiri daripada ulama tersohor yang mengajar di Universiti Al-Imam, Saudi seperti Syeikh Muhammad Qutb dan Syeikh Manna' Qattan.

Antara karya tulisan syeikh. Kredit FB Sekretariat Pengajian al-Khalidi
Manhaj Syeikh

Syeikh Solah Al-Khalidi amat meyakini dan mengimani bahawa kebangkitan umat Islam amat perlu bertitik tolak dan bermula dari kembalinya umat Islam terhadap ajaran, kefahaman dan penghayatan terhadap Al-Quran. Perlunya membina dan menghidupkan 'Jil Qurani Farid' (istilah yang dipopularkan oleh Sayyid Qutb) atau Generasi Quran yang Unik untuk mengembalikan dan membangkitkan kegemilangan umat Islam. Ini merupakan manhaj Syeikh yang dapat dilihat dari karya-karya Syeikh yang banyak berkisar tentang Quran. Oleh itu, menurut Syeikh, beberapa aspek dan kefahaman terhadap Quran perlu diperbetulkan dan dikemaskini agar selari dengan tuntutan dan permasalahan yang melanda umat Islam kini. Antara yang dapat saya simpulkan melalui pembacaan karya beliau:

1) Perlunya mentadabbur dan menghayati Quran oleh setiap individu dalam masyarakat. Saranan ini jelas daripada buku beliau 'Mafatih fi Ta'amul ma'a al-Quran'.

2) Perlunya tafsir Quran yang hidup, kontemporari dan mampu menyelesaikan isu-isu masyarakat. Saranan ini jelas melalui kata-kata beliau: "Sesiapa yang tidak membaca Tafsir Zilal karya Sayyid Qutb, takkan mampu memahami Quran pada zaman ini." Ini tidak bermaksud, kita perlu mengabaikan kitab-kitab tafsir karya ulama agung yang lain, bahkan Syeikh amat menitik beratkan ta'sil (mengakarkan) tafsir Quran dengan melakukan tahzib (semakan) terhadap Tafsir Ibn Kathir dan Tafsir Tabari.

3) Perlunya persembahan Qasas Qurani (kisah-kisah Quran) yang bersih dari segala unsur israiliyyat dan cerita-cerita yang direka-reka oleh golongan bani israel dan para qussas (golongan penglipur lara) yang ingin menjadikan cerita menarik perhatian orang. Perkara ini sangat dititk beratkan dan ditegaskan oleh Syeikh, contohnya dalam penulisan beliau 'Ma'a Qasas Sabiqin' dan 'Al-Qasas Qurani' apabila Syeikh memperuntukkan lebih kurang 50 muka surat untuk menerangkan bagaimana sepatutnya manhaj yang diambil oleh kita dalam berinteraksi dengan kisah-kisah yang terdapat di dalam Quran. Ini kerana, menurut Syeikh, kisah-kisah di dalam Quran diceritakan oleh Allah mengandungi maqasid (objektif) yang tersendiri, bukan sekadar penglipur lara dan mengisi masa lapang.

4) Perlunya memahami teks dan konteks Quran dengan betul, supaya tidak diseleweng dan ditafsir sewenang-wenangnya oleh golongan yang berkepentingan, skeptik, simplistik dan berniat jahat terhadap masyru' nahdah islamiah (projek kebangkitan islam). Saranan ini jelas dalam buku beliau 'Taswibaat li Fahm Ba'dhu Ayaat'.

5) Perlunya mengkaji dan menghayati bagaimana interaksi salafussoleh dengan Quran. Ini penting untuk memandu dan membimbing umat Islam untuk bangkit melalui Quran. Karya-karya seperti 'Suwar Jihad Sohabah' dan 'Mafatih fi Ta'amul ma'a al-Quran' amat baik dijadikan rujukan.

6) Penulisan dan karya-karya yang dihasilkan mestilah menitik beratkan nilai iman, penghayatan ilmu, dakwah dan harakah supaya masyarakat dapat mengambil manfaat daripada tulisan-tulisan yang mengulas berkenaan Quran. Ini kerana, banyak golongan yang oportunis yang menggunakan Quran untuk melariskan produk jualan, menjadikan ayat Quran jampi serapah, menyalah gunakan teks dan konteks Quran untuk kepentingan tertentu, dan yang paling parah menyokong kezaliman dan penindasan dengan ber'dalil'kan Quran.

7) Projek kebangkitan dengan Quran tidak cukup sekadar inisiatif individu-individu atau beberapa ulama sahaja, tetapi ia perlulah disinergikan dengan menubuhkan institusi atau badan yang fokus dalam disiplin pengajian Quran untuk mengetuai projek ini. Ini jelas melalui penglibatan Syeikh dalam penubuhan 'Jam'iyyah Muhafazah 'ala Al-Quran' (Pertubuhan Markaz Quran), bersama-sama Syeikh Ibrahim Zaid Al-Kilani rahimahullah, dan juga kegiatan Syeikh yang sangat aktif mengajar di markaz-markaz Quran di seluruh Jordan.

8) Kefahaman dan penghayatan terhadap Quran menghasilkan seorang yang berprinsip, tegas dan matang dalam berfikir dan melontarkan pandangan. Ini terbukti apabila Syeikh pernah di'gam' dan dihentikan jawatannya sebagai imam dan khatib di Masjid Abdul Rahman Auf, Suweileh kerana ketegasannya dalam khutbah Jumaat menyelar sikap pemimpin negara Arab yang berdiam diri dan tidak bergerak untuk menyokong dan membantu rakyat Palestin membebaskan tanah air mereka dari jajahan Zionis-Amerika.

9) Quran mampu menjadi titik tolak dan asas kepada kesatuan umat sejagat. Ini kerana, kefahaman dan penghayatan yang betul terhadap nilai-nilai Quran akan menjadikan setiap lapisan masyarakat menyedari peranan mereka dalam projek kebangkitan umat dan pembinaan tamadun.

10) Quran mampu menjawab dan menyediakan solusi bagi segala permasalahan yang berlaku, samada aspek ekonomi, sosial, politik, hubungan sesama manusia, haiwan dan tumbuhan. Hal ini terbukti jika diperbaiki dan dijernihkan kefahaman dan sudut pandang terhadap Quran. Quran juga menyediakan konsep asas dan umum, dan bergantung kepada manusia untuk menggunakan akal untuk berfikir dan mencari solusi. Sebagai contoh, sebuah akhbar di Jordan yang bernama As-Sabeel telah menyediakan satu ruangan khas untuk Syeikh menulis dan mengulas mengenai isu semasa dan tempatan yang berlaku, dan ajaibnya setiap isu yang diulas ditulis dengan kaca mata yang diambil dari Quran. Hasilnya, artikel-artikel Syeikh di dalam akhbar ini telah dibukukan pada tahun 2013 yang mencecah lebih 500 mukasurat!

Cukuplah 10 manhaj Syeikh yang dapat saya simpulkan melalui pembacaan karya-karya beliau. Ramai tokoh-tokoh dakwah di Malaysia telah menulis mengenai beliau, seperti Dr Abdul Basit (Abu Anas Madani), Dr MAZA, Dr Zaharuddin dan Ust Hasrizal. Coretan ini hanyalah sebahagian kecil yang mampu saya sumbangkan untuk memperkenalkan ketokohan Syeikh Solah Al-Khalidi, yang seharusnya menjadi inspirasi buat para pencinta ilmu, keadilan dan kebenaran. Sudah pasti segala-galanya bermula dengan Al-Quran!

6 comments:

  1. Barakallah syekh..

    <a href="http://nettik.net>Nettik</a>

    ReplyDelete
  2. Itupun masih ada sstgh ilmuan mesir menolak syed qutb dgn tafsirnya fi zilal......siap buat tuduhn takfiri lg..terutamanye yg pro tariqat sufism..na'uzubillh min zalik.....

    ReplyDelete
  3. Itupun masih ada sstgh ilmuan mesir menolak syed qutb dgn tafsirnya fi zilal......siap buat tuduhn takfiri lg..terutamanye yg pro tariqat sufism..na'uzubillh min zalik.....

    ReplyDelete
  4. Satu penulisan yang baik. Teruskan menebarkan ilmu...walau hanya setitis

    ReplyDelete
  5. Satu penulisan yang baik. Teruskan menebarkan ilmu...walau hanya setitis

    ReplyDelete
  6. Satu perkongsian ilmu yg amat bermanafaat. Saya akan ikuti penulisan sheikh sterusnya..in shaa Allah..جزاك الله خيرا

    ReplyDelete