Pages

Tuesday 3 April 2012

Warkah buat Sahabat


التربية بالأحداث

Ya! Allah mendidik hamba-Nya dengan peristiwa, kejadian, musibah dan mihnah.

Allah juga mendidik manusia dengan minhah (pemberian).

Kesemuanya tidak lain dan tidak bukan hendak menguji siapakah dalam kalangan hamba-Nya ‘yang paling baik amalannya’? (67:2)

Saudaraku yang dikasihi,

Apakah kata-kata nasihat dan motivasi yang lebih berkesan, menusuk dan lebih baik daripada motivasi Quran dan Hadis Nabi Muhammad s.a.w?

Mari sama-sama kita renung firman Allah s.w.t :

“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (2:155-157)

Itu memang jaminan Allah. Kehidupan dunia ini memang sentiasa dipenuhi dengan kepahitan kerana syurga itu dipenuhi dengan kemanisan.

Pada permulaan ayat Allah menggunakan perkataan SUNGGUH! Manakala bentuk-bentuk ujian yang disebut pula dimulai dengan perkataan SEDIKIT!


Ya! SUNGGUH Aku (Allah) akan menguji hamba-Ku dengan SEDIKIT ujian! Kerana hakikatnya Allah menginginkan sesuatu untuk hamba-Nya, ia berupa keberkatan yang sempurna, rahmat dan petunjuk. 

Wah, tidak riang ke kita mendengar? Apakah perkara yang lebih besar kita harapkan di dunia ini melainkan keberkatan, rahmat dan petunjuk dari Allah?

Ingatlah, sebesar mana pun ujian yang menimpa kita, jangan lupa bahawa besar lagi Pemberi ujian tersebut!

**************************************

Kenapa Allah mendidik kita dengan peristiwa?
‘ Kerana, ramai orang akan terkesan dengan didikan peristiwa, yang Allah dah aturkan untuk dirinya. Lain orang, lain ujiannya, dan kesemua itu, Allah datangkan untuk membaiki diri kita, menjadikan diri kita yang lebih baik dari sebelum ini.’ (quoted from Muharikah)

*************************************



Saudaraku yang disayangi,

Mari kita selam lagi motivasi daripada Quran:
“Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.” (3:186)
Bersabarlah wahai saudaraku.

Apakah kita lupa akan Saranan dan Janji Allah buat hamba-Nya?:
“Dan bersabarlah, karena sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan.” (11:115)

“Dan bersabarlah kamu, sesungguhnya janji Allah adalah benar..” (30:60)

“Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).” (31:17)

“Maka bersabarlah kamu, kerana sesungguhnya janji Allah itu benar..” (40:55)

---------------------------------------------------------------------

Yakinlah wahai saudaraku, ujian yang Allah timpakan buat hamba-Nya merupakan Anugerah, bukan Musibah!
Yakinlah wahai saudaraku, ujian yang Allah timpakan buat hamba-Nya merupakan sumber Kekuatan, bukan Kelemahan!
dan
Yakinlah wahai saudaraku, ujian yang Allah timpakan buat hamba-Nya merupakan Pendidikan, bukan Pembalasan!

Dan sudah tentu kita yakin dengan firman Allah, Dia tidak sekali-kali akan menguji kita melainkan dengan sesuatu yang ‘fit’ dengan saiz iman kita.

-------------------------------------------------------


Saudara tentu ingat kisah Ummu Salamah, di kala kematian suaminya yang tercinta, Abu Salamah yang mana baginya tiada seorang muslimin pun ketika itu (kecuali Rasulullah s.a.w) lebih baik daripada suaminya! Ummu Salamah di kala teramat sedih, hanya mengungkapkan nasihat yang diajar oleh Rasulullah s.a.w:

إنا لله وإنا إليه راجعون : اللهم أجرني في مصيبتي ، واخلف لي خيرا منه
“Dari Allah kita datang dan kepada-Nya juga kita kembali. Ya Allah, berilah ganjaran kepadaku di atas musibah ini, dan gantikanlah aku dengan gantian yang lebih baik.”

Gantian apa yang dikurniakan oleh Allah kepadanya? Rasulullah s.a.w yang melamar beliau selepas itu!




Saudaraku, 

Perkara ini sudah tentu tidak berlaku jika kita sering berasa kalah dengan ujian Allah. Ia juga tidak berlaku secara ‘magic’, tetapi ia berlaku setelah kita lepas saringan atau tapisan Allah ini, dengan Sabar, Redha dan Yakin dengan percaturan Allah!   


Oleh itu wahai saudaraku, tabahlah menghadapi ujian Allah ini! Saya yakin anda seorang yang berjiwa besar, bercita-cita tinggi dan bersemangat ‘super saiya’! Jangan sekali-kali mengalah dengan mihnah! Yakinlah, Allah tidak akan beri mihnah melainkan selepasnya ada hikmah!

Akhir sekali, mari kita renung: 

'Allah, akan berterusan memberikan ujian, sehinggalah pada satu masa, hamba-Nya itu takkan dapat minta pertolongan pun dari manusia. Dan semua manusia takkan dapat menolong dia pun. Sehinggalah hamba-Nya itu akan hanya berpaling dan meminta pertolongan dari Dia sahaja.'




Salam Mujahadah buatmu saudaraku.

No comments:

Post a Comment