Pages

Sunday 22 December 2013

Firaun, Idola Para Diktator

Firaun seringkali dikaitkan dan dibayangkan sebagai anasir jahat yang ditakuti dan diperangi. Ia mengalir dalam segala bentuk kepimpinan, tak kiralah kepimpinan peringkat individu, keluarga, masharakat ataupun negara.

Firaun merupakan contoh dan gambaran yang jelas bagi melambangkan nilai kediktatoran atau ketiranian dan penyimpangan yang jauh dari nilai fitrah kemanusiaan. Tahap kediktatorannya adalah sangat tinggi, dan mencapai klimaksnya bilamana Firaun mengaku dan mendakwa dirinya tuhan:

مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي

Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku.(Al-Qasas:38)

أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى

 (seraya) berkata:"Akulah Tuhanmu yang paling tinggi". (An-Nazi’at:24)

Jika kita meneliti ayat-ayat Quran yang menceritakan keperibadian sebegini, kita akan dapat menilai perbuatannya dan perbuatan pembesar sekelilingnya yang jelas jauh menyimpang dari fitrah yang lurus. Sesungguhnya sebahagian besar Nabi dan umat terdahulu telah meletakkan tujuan utama risalah mereka untuk memerangi anasir firaun tersebut, dan membersihkan saki bakinya bagi mencapai kebebasan yang sebenar. Begitu juga umat kita pada hari ini, jihad dan penentangan untuk memerangi anasir firaun ini tidak akan pernah selesai sehinggalah tidak bertapak lagi anasir ini di atas muka bumi agar masharakat mendapat kebebasan dan keadilan yang diimpikan.  

Berdasarkan pengamatan terhadap nas Al-Quran, kami mendapati sifat-sifat firaun dapat dirangkumkan kepada beberapa poin utama, agar masharakat pada hari ini dapat menilai kedudukan dan kecenderungan majoriti pemerintah dunia arab dan dunia islam zaman ini secara umum:

Pertama: Membuat apa sahaja sewenang-wenangnya dan melampaui batas. Perkara ini dapat dilihat melalui sikap pemerintah yang tidak mengendahkan tuntutan rakyat, menyekat kebebasan bersuara dan membuat penangkapan sesuka hati.

وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ

Sesungguhnya Fir'aun itu berbuat sewenang-wenang di muka bumi. dan Sesungguhnya Dia Termasuk orang-orang yang melampaui batas. (Yunus:83)

إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِنَ الْمُسْرِفِينَ

Sesungguhnya Dia adalah orang yang sombong, salah seorang dari orang-orang yang melampaui batas.(Ad-Dukhan:31)

إِنَّهُ طَغَى

Sesungguhnya ia telah melampaui batas". (Taaha:24 dan 43, An-Nazi’at:17)

Kedua: Berbohong, memesongkan fakta dan menyesatkan rakyat. Perkara ini dapat dilihat pada media cetak dan elektronik yang sentiasa berdiri di belakang kerajaan, membenarkan semua tindakan kerajaan dan menyebarkan berita palsu yang sentiasa menyebelahi kerajaan.

 وَأَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَمَا هَدَى

dan Fir'aun telah menyesatkan kaumnya dan tidak memberi petunjuk.(Taaha:79)

Ketiga: Sombong dan membesarkan diri sesuka hati. Perkara ini dapat dilihat melalui pasukan keselamatan, polis dan samseng-samseng upahan yang diupah oleh sebahagian kerajaan untuk memulakan kekacauan dan menyekat kebebasan bersuara.

فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ

tetapi mereka tetap menyombongkan diri dan mereka adalah kaum yang berdosa.(Al-A’raf:133, Yunus:75)

فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ

Maka mereka ini takbur dan mereka adalah orang-orang yang sombong.(Al-Mukminun:46)

وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ

dan Berlaku angkuhlah Fir'aun dan bala tenteranya di bumi (Mesir) tanpa alasan yang benar (Al-Qasas:39)

فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانُوا سَابِقِينَ

akan tetapi mereka Berlaku sombong di (muka) bumi, dan Tiadalah mereka orang-orang yang luput (dari kehancuran itu).(Al-Ankabut:39)

Keempat: Double-standard dan penindasan yang nyata terhadap kelompok tertentu. Sebagai contoh, apa yang berlaku di Mesir: wanita dipenjarakan, pelajar-pelajar universiti dibelasah dan disumbat ke dalam penjara dan pemimpin-pemipin ikhwan muslimin ditangkap.

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ

Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka hidup. (Al-Qasas:4)

Kelima: Melakukan kerosakan di atas muka bumi. Tugas pemimpin dan kerajan sepatutnya menjaga keamanan dan kesejahteraan negara, tetapi wujud sebahagian pemerintah yang memulakan kekacauan dalaman dengan dakwaan ingin memerangi pengganas, menjamin keselamatan Negara dan sebagainya.

إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ

Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.(Al-Qasas:4)

الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ. فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ

 yang berbuat sewenang-wenang dalam negeri,lalu mereka berbuat banyak kerusakan dalam negeri itu (Al-Fajr:11-12)

Keenam: Melakukan dosa secara terang-terangan. Dosa peribadi yang dilakukan tidak mengapa, kerana manusia memang tidak akan lari dari melakukan dosa, tetapi jika pemimpin melakukan dosa terang-terangan dan dapat disaksikan oleh masharakat maka inilah anasir firaun yang telah meresap.

إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ

Sesungguhnya Fir'aun dan Ha- man beserta tentaranya adalah orang-orang yang bersalah. (Al-Qasas:8)

وَجَاءَ فِرْعَوْنُ وَمَنْ قَبْلَهُ وَالْمُؤْتَفِكَاتُ بِالْخَاطِئَةِ

 dan telah datang Fir'aun dan orang-orang yang sebelumnya dan (penduduk) negeri-negeri yang dijungkir balikkan karena kesalahan yang besar (Al-Haaqah:9)

 Ketujuh: Menakut-nakutkan dan memperkecilkan rakyat dan memaksa untuk ditaati. Sesungguhnya perkara yang dipelajari dari Nabi Muhammad s.a.w adalah: “Tidak perlu taat kepada makhluk, jika disuruh melakukan maksiat kepada pencipta.”

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ

Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan Perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya.(Az-Zukhruf:54)

Kelapan: Melakukan segala bentuk kezaliman dan jenayah berat. Tidakkah perbuatan memenjarakan dan mendakwa orang yang tidak bersalah, melepaskan pemimpin korup dan membebankan rakyat merupakan satu kezaliman dan jenayah yang berat?

ثُمَّ بَعَثْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسَى بِآَيَاتِنَا إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَظَلَمُوا بِهَا

kemudian Kami utus Musa sesudah Rasul-rasul itu dengan membawa ayat-ayat Kami kepada Fir'aun dan pemuka-pemuka kaumnya, lalu mereka mengingkari ayat-ayat itu (Al-A’raf:103)

وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا

dan mereka mengingkarinya karena kezaliman dan kesombongan (mereka) Padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. (An-Naml:14)

وَكُلٌّ كَانُوا ظَالِمِينَ

dan kesemuanya adalah orang-orang yang zalim.(Al-Anfaal:54)

وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ

dan mereka adalah kaum yang berdosa. (Al-A’raf:133, Yunus:75)

 Kesembilan: Tamakkan kuasa dan harta benda. Perkara ini tidak perlu diulas, bolehlah lihat gaya hidup dan sikap pemimpin dunia islam pada hari ini.

قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ. أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ. فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, Bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; Maka Apakah kamu tidak melihat(nya)?Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?mengapa tidak dipakaikan kepadanya (Musa) gelang dari emas[1361] atau Malaikat datang bersama-sama Dia untuk mengiringkannya?" (Az-Zukhruf:51-53)

 Kesepuluh: Tidak menepati janji yang ditabur. Perkara ini secara jelas dapat dilihat ketika pilihan raya, pelbagai manifesto dan janji akan ditaburi tetapi sangat sedikit yang dilaksanakan dan ditepati.

إِذَا هُمْ يَنْكُثُونَ

Maka tatkala Kami hilangkan azab itu dari mereka, dengan serta merta mereka memungkiri (janjinya). (Al-A’raf:135, Az-Zukhruf:50)

 Kesebelas: Tidak meraikan pandangan, menutup mulut orang lain dan tidak mendengar pandangan yang bertentangan dengan hawa nafsunya

قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِيكُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشَادِ

Fir'aun berkata: "Aku tidak mengemukakan kepadamu, melainkan apa yang aku pandang baik; dan aku tiada menunjukkan kepadamu selain jalan yang benar". (Ghafir:29)

فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ

Maka tidak ada yang beriman kepada Musa, melainkan pemuda-pemuda dari kaumnya (Musa) dalam Keadaan takut bahwa Fir'aun dan pemuka-pemuka kaumnya akan menyiksa mereka. (Yunus:83)

Keduabelas: Memperkecilkan dan memperlekehkan kebenaran (sarkastik). Perkara ini berlaku dalam sebahagian agensi kerajaan terutamanya media cetak dan elektronik.

فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُورًا

tatkala Musa datang kepada mereka lalu Fir'aun berkata kepadanya: "Sesungguhnya aku sangka kamu, Hai Musa, seorang yang kena sihir". (Al-Isra’:101)

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ. إِلَى فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُوا سَاحِرٌ كَذَّابٌ

dan Sesungguhnya telah Kami utus Musa dengan membawa ayat-ayat Kami dan keterangan yang nyata,kepada Fir'aun, Haman dan Qarun; Maka mereka berkata: "(Ia) adalah seorang ahli sihir yang pendusta". (Ghafir:23-24)

                 فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِآيَاتِنَا إِذَا هُمْ مِنْهَا يَضْحَكُونَ

Maka tatkala Dia datang kepada mereka dengan membawa mukjizat- mukjizat Kami dengan serta merta mereka mentertawakannya. (Az-Zukhruf:47)

Ketigabelas: Mengancam dan mengugut sesiapa sahaja yang tampil berani untuk mendedahkan kesalahan dan kesilapan yang dilakukan pemerintah dengan hukum bunuh, penjara atau buang negeri.

                                                                                                                                                                                                         فَسَوْفَ تَعْلَمُون. لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ                                                                                                                         
Maka kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu ini); Demi, Sesungguhnya aku akan memotong tangan dan kakimu dengan bersilang secara bertimbal balik[555], kemudian sungguh-sungguh aku akan menyalib kamu semuanya." (Al-A’raf:123-124)

Keempatbelas: Menghalalkan darah rakyat. Perkara ini berlaku dalam sebahagian besar diktator yang memerintah di negara-negara timur tengah, atau lebih popular dikenali arab springs. Jika diamati seksaan dan ancaman yang dilakukan oleh pemerintah di negara-negara tersebut, tidak akan dapat dibayangkan dan diterima oleh pemikiran mahupun fitrah manusia.

وَقَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَنَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ

berkatalah pembesar-pembesar dari kaum Fir'aun (kepada Fir'aun): "Apakah kamu membiarkan Musa dan kaumnya untuk membuat kerusakan di negeri ini (Mesir) dan meninggalkan kamu serta tuhan-tuhanmu?". Fir'aun menjawab: "Akan kita bunuh anak-anak lelaki mereka dan kita biarkan hidup perempuan-perempuan mereka; dan Sesungguhnya kita berkuasa penuh di atas mereka". (Al-A’raf:127)

وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ

 dan berkata Fir'aun (kepada pembesar-pembesarnya): "Biarkanlah aku membunuh Musa dan hendaklah ia memohon kepada Tuhannya, karena Sesungguhnya aku khawatir Dia akan menukar agamamu atau menimbulkan kerusakan di muka bumi". (Ghafir:26)

Kelimabelas:  Berkempen secara besar-besaran menggunakan segala bentuk cara; samada media cetak, elektronik dan apa-apa cara sekalipun untuk memutar belit dan mengaburi mata rakyat.

            فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ. إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ. وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَائِظُونَ. وَإِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ

kemudian Fir'aun mengirimkan orang yang mengumpulkan (tentaranya) ke kota-kota. (Fir'aun berkata): "Sesungguhnya mereka (Bani Israil) benar-benar golongan kecil, dan Sesungguhnya mereka membuat hal-hal yang menimbulkan amarah kita, dan Sesungguhnya kita benar-benar golongan yang selalu berjaga-jaga". (As-Syu’ara:53-56)

Alangkah indahnya hidup ini, jika semua bentuk dan anasir firaun ini dapat dibersihkan dan dihapuskan dari atas muka bumi ini. Ingat, Firaun bukan merupakan individu yang hanya mempunyai satu jasad ataupun hanya terhad pada satu peringkat dalam perjalanan sejarah, tetapi ia merupakan suatu ‘roh jahat’ yang sentiasa akan mengalir sepanjang sejarah jika ada manusia yang sudi menghidupkannya.

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

dan Kami jadikan mereka sebagai pelajaran dan contoh bagi orang-orang yang kemudian. (Az-Zukhruf:56)



No comments:

Post a Comment